Lærere prøver ut Samsung Galaxy TAB

Denne uken er to lærere i Sør-Trøndelag fylkeskommune så heldige å få utlevert en Samsung Galaxy TAB hver. Gjennom fylkets fagnettverk for pedagogisk bruk av IKT gikk det ut en invitasjon til deltakerne om å delta i utprøvingen. Lærerne skal prøve ut TAB`en som et arbeidsverktøy. Målet med utprøvingen er å se om nettbrettet kan lette lærernes arbeidshverdag eller gi dem nye muligheter i arbeidet det ikke hadde før det fikk tilgang på et nettbrett.

Noe av det som er interessant å finne ut er om den er egnet til oppgaver som:

  • Fraværføring
  • Vurderingsarbeid
  • Planlegging
  • Fronter
  • Kommunikasjon
  • Lesing av elevarbeid
  • Annet

Lærerne har gjennom deltakelse i prosjektet forpliktet seg til å dele sine erfaringer, noe vi vil dele med dere gjennom denne bloggen.

Samsung Galaxy TAB

Samsung Galaxy TAB

Prosjektet er den del av framsIKT sin satsing på nettbrett og ny teknologi.

Har du tips til gode applikasjoner eller bruksområder for en Galaxy TAB i skolen? Vi tar gjerne imot i kommentarfeltet!

8 thoughts on “Lærere prøver ut Samsung Galaxy TAB

  1. Det blir spennende å følge med på de erfaringene dere vil gjøre dere. Har selv brukt Galaxy Tab i noen uker. For meg har den i stor grad erstattet pcen. Den har jeg bare tatt med når jeg har vist film. Etter hvert vil jeg konvertere filmene, slik at jeg kan vise de fra nettbrettet. Jeg fører fravær, leser egne notater, viser presentasjoner, er på itslearning, tar notater ved samtaler osv. Thinkfree er en god officepakke. Anbefaler dropbox for å få filer lett tilgjengelig.

    • Hva har du kjøpt inn av ekstrautstyr til TAB`en? Går utifra at du har en skjermadapter, har du tastatur også? Ellers noen spesielle app`s du vil anbefalle til bruk i skolen?

      Skal bli spennende å se hvilke bruksområder som egner seg best i en lærerhverdag. Og om det finnes utfordringer (skjermstørrelse osv.).

  2. Tilbaketråkk: Tweets that mention Lærere prøver ut Samsung Galaxy TAB | framsIKT -- Topsy.com

  3. Jeg har kjøpt kabel for overføring av lyd oh bilde til tv/videokanon. Denne er billig og fungerer bra. Jeg har ikke kjøpt tastatur ennå, men det blir nok etter hvert. Det er nødvendig for å skrive lange tekster. Skjermtastauret fungerer til å skrive på med to fingre, men det blir ikke touchmetoden :-). En god ordbok gjør det greit å skrive kortere tekster (f.eks denne kommentaren).

    Foreløpig har jeg ikke testet så mange apper, men jeg har glede og nytte av dropbox, thinkfree (fungerer bra for microsoft officedokumenter), twitter og facebook. Jeg bruker mest den forhåndsinstallerte nettleseren. Den fungerer bra på det meste, deriblant itslearning og skolearena. Jeg har installert Kindle, men ikke testet den. Det går fint å lese tekster fra elever. Jeg har hatt litt problemer med å lese og redigere google-dokumenter. Tabeller blir fjernet og det er også noe tull med skrivingen. Men det finnes andre muligheter for online dokumenter. Andre googleprodukter fungerer bra.

    Det jeg synes er bra med galaxy tab er at jeg har tilgang til alt på en enhet, f.eks. døkumenter, kalenderen, kommunikasjon (sms, epost, lms, telefonsamtaler, twitter, facebook).

  4. Jeg har nå fått tatt en kikk på tastaturet til galaxy tab, og det ser veldig bra ut. Det er samme størrelse som tastaturet på en liten bærbar pc. Staples har det i sine butikker til drøyt 600 kr.

  5. Fikk kjøpt tastatur til Galaxy tab for kr 299 på Spaceworld. Tastaturet fungerer bra når man skal skrive lengre tekster. Størrelse som på mini-pc.

Legg igjen en kommentar

