Prosjektrapport: Introduksjon av iPad i videregående skole

Da nermer sommeren seg, og 3HS klassen som hadde iPad dette skoleåret er nå ferdig med sine eksamener og har levert tilbake iPad`ene. De skal nemlig brukes på ny av dagens 2HS klasse. Gjennom hele skoleåret har Henrik Valstad, masterstudent ved Datateknikk på NTNU, skrevet sin masteroppgave om prosjektet og utprøvingen av iPad. Han har basert sine funn på observasjoner i klasserommet og intervjuer med både elever og lærere. Masteroppgaven er å regne som en prosjektrapport fra det første halvåret med iPad, og vil nok være god lesning for alle som interesserer seg for nettbrett  i skolen. Jeg kan også anbefalle alle å lese forstudiet til Henrik, iPad as a pedagogical device – som tar for seg erfaringer og forutsetninger rundt det å bruke iPad som en pedagogisk enhet.

Rapporten fra prosjektet kan du lese/laste ned her:

12 thoughts on “Prosjektrapport: Introduksjon av iPad i videregående skole

  1. Hei.
    Takk for info og takk for grundig arbeid. Ønsker meg en ting bare… Kan jeg få lese en rapport om iPad i Skolen… på min iPad? Det holder at det gjøres en link tilgjengelig for PDF versjonen eller liknende. Jeg har god lyst til å lese denne rapporten. Så vet jeg jo at jeg kan lese dette fra en Mac eller PC:)

  2. Fant en kopi annet sted. Stiller meg undrende til siste del av denne setningen i innledningen:

    Lack of educational content, such as multimedia enriched books are needed to increase learning, because PDF versions of text-books does not introduce anything new except increased portability.

    Ikke uenig i at det trengs mer på innholdssiden. Men det går an å utnytte det som finnes i dag, da. Jeg mener GoodReader er særdeles velegnet til å gjøre lesing, og gjenbruk av lesing, til kunnskapsproduksjon. http://jangamre.wordpress.com/2011/06/25/goodreader-licence-to-learn/ — På elevens egne premisser, Trodde at GoodReader også gir frisøk. Det handler vel om litt mer enn kun mobilitet.

  3. Rapporten kan lastes ned som PDF direkte fra SlideShare om en ønsker det (http://www.slideshare.net/kyrkjebo/introducing-the-i-pad-in-a-norwegian-high-school/download). Det som menes er jo at PDF versjoner ikke gir noe mer innhold eller tilfører ny informasjon – de er således en mer portabel utgave av papirutgaven. Det er når du utnytter mulighetene, at det virkelig gir en positiv effekt!

    En ting er jo å la elevene søke, men de fleste elever trenger å bli sendt i riktig retning. Dette gjøres best ved å integrere innhold utover det en finner i tradisjonelle papirbøker, mener jeg.

  4. Jeg sympatiserer med ønsket om enda bedre innhold. Ingen er i mot det, heller ikke jeg.
    Jeg tenker at det er grader av positiv effekt, en skal som består av mange trinn. Slik rapporten omtale pdf oppfatter jeg som en nedvurdering av mulighetene som ligger der. Så finnes det mer å strekke seg etter i mitt hode også.

    Det forutsetter digital kompetanse å utnytte digitale formater. Pdf er et godt eksempel på dette. Hvorfor nedvurdere mulighetene som ligger i pdf selv om det er andre formater som optimaliserer læringsgevinster enda mer? Jeg sliter med å følge resonnementet. En annen ting er at jeg synes det overlates mye ansvar til innholdsleverandørene i påfølgelsen av resonnementet. Hvordan oppstår kunnskap? Det er en annen debatt og den skal jeg ikke gå videre inn i her.

  5. Tilbaketråkk: Aschehoug prosjekt på 6 VGS skoler « iPad i skolen

  6. Elevene Elina Rødal og Ingrid aasen ved Fræna VGS sier:

    «Vi kan legge inn digitale notater i bøkene og vi kan gule ut viktig informasjon. Vi er ferske ennå, men det virker overraskende enkelt, sier de to»

    Elevenes notater og uthevinger samles på oversiktlig sted og er også søkbare. Jeg vil hevde at dette gjør gjenbruk og bygging av egen kunnskap mer logisk og mer tilgjengelig for eleven. Det er et funksjonalitetsnivå som er nytt i fht tradisjonelle bøker. Hvordan kan man feks søke i egne notater i en trad bok? Eller legge til et notat med hyperlink? Hva med innholdsoversikt for egne notater og uthevinger?

    http://www.rbnett.no/lokal/fraena/article375468.ece

  7. En god oversikt over iPad i skolen. Mye pdf og lite interaktive «bøker». Skal interessen opprettholdes og bøker på nettbrett overta for papirbøker, må forlagene lage bøker med interaktivt innhold, animasjoner, lyd og video. Håper jeg snart ser noen som satser på androidbasert nettbrett. Viktig å bruke nettbrettene til kollektiv kunnskapsbygging, ha gode verktøy for å dele egne kommentarer og lenker, kunne lenke til deler av teksten, lage eget stikkordregister og lenke på tvers av bøker. Og selsvsagt må egne notater og stikkord være søkbare på tvers av bøkene.

  8. Jeg ber vel i bunn og grunn om at dikotomien omkring PDF droppes da det ikke er særlig nyttig nå i tidlig fasen. Mye av det Terje K ønsker seg ovenfor får man med PDF-ene og f.eks appen GoodReader eller iAnnotate. Her ligger mye ny interaksjon i fht papirbøkene. Så ønsker vi alle enda mer interaktivt innhold, men det vil ta tid. La elevene hente ut gevinstene de kan hente ut allerede nå! Senere vil de kunne hente ut enda mer gevinster når innholdet er ytterligere interaktivt og multimedialt:)

  9. Jeg tror ingen stiller spørmålstegn eller reiser tvil om mulighetene som iPad gir idag, rundt bruk av PDFer. I våres prosjekt bruker vi både iBooks, neu.Annotat og iAnnotate til å markere i PDF-filer – og elevene har tilgang til nesten alle fagbøker via PDF. Dette gir selvsagt store gevinster for eleven i form av søkbarhet, tilgjengelighet, mulighet for å noterre osv. Alt dette er ting man ikke får med en vanlig skolebok.

    Når det er sakt, så er det også et stort potensiale for å engasjere elevene som ligger uutnyttet i denne typen teknologi. Du nevner selv ord som interaktivt og multimedialt. Det jeg da mener er at verktøyene for å jobbe med eksisterende lærebøker og stoff på iPad`en er fantastiske. Når det kommer til å levere innhold tilpasset teknologien og mulighetene den gir, har vi et uutnyttet potensiale – som kan gi elever nye måter å lære på. Og som kan nå elever som lærer på andre måter en ved hjelp av tekstlig input.

  10. Takk for nyansering. Det er Valstads ordlyd nevnt ovenfor som er min beveggrunn for spørsmålstillingen. Du skriver du tror ingen er uenig i at PDF gir gevinster. Ser du da at Valstads ordlyd er uheldig? Jeg mener den er nedvurderende i fht realiteten.

    Ellers vil jeg si at jeg har respekt for arbeidet dere gjør. Jeg ønsker lykke til videre.

  11. Jeg tror nok at Valstad mente at potensialet ikke var utnyttet slik det burde ha vert, og at dagens bruk av PDF`er sammenlignet med mulighetene som finnes – ikke var «imponerende». Kanskje ordlyden burde vert annerledes, men vi må huske på at i diskusjoenn i en slik oppgave, står forfatteren selv fritt til å tolke sine funn sammenlignet med tidligere undersøkelser, hans oppfatting av teknologi, teori og litteratur.

    Takk for tilbakemeldingene, jeg følger selv daglig med på iPad i Skolen og RIKT, spennende arbeid som gir meg mangen gode ideer og tips.

Legg igjen en kommentar

