Framtidens klasserom åpnet

En engasjert fylkesordfører åpnet 3. desember 2013 «Fremtidens klasserom» på Charlottenlund VGS. Tore Sandvik er helt overbevist om at dagens og fremtidens teknologi vil føre til bedre læring og vil gi lærerne muligheter til å utvikle nye undervisningsmetoder. Klasserommet er spesielt godt tilrettelagt for fleksibilitet og ny pedagogikk sammen med ny teknologi.

Det begynner å bli en stund siden, men framtidens klasserom er altså høytidelig åpnet. Rommet som skal være en arena for utprøving av pedagogikk, teknologi og møblering i samspill var lenge bare en plan. På grunn av en del ombygging og flytting internt på Charlottenlund tok byggingen av klasserommet lenger tid en forventet. Når rommet først var ferdig sent i november 2013 var det landets mest moderne klasserom, det er det fortsatt.

Helt siden fylkesordfører Tore Sandvik besøkte framtidens operasjonsstue på St. Olavs hospital en gang i 2007 har ideen om framtidens klasserom vært er mål å realisere. Sør-Trøndelag fylkeskommune har en strategi som sier at «…den videregående skolen i Sør-Trøndelag skal være den beste, mest moderne og mest utviklende i hele skole-Norge». Når framsIKT-prosjekt ble etablert i 2010, var det med mål om å etablere et klasserom som var det mest moderne og grensesprengende som fantes. Det har vi lykkes med å gjennomføre.

Rommet er delt i ulike soner
Plantegning framtidens klasseromFramtidens klasserom består av 4 ulike rom:

  1. Et Amfi/formidlingsrom på 20,5 m2
    Formidlingsrommet har et plassbygd amfi med sitteplass for ca 30 stk, det har en Smartboard E70 skjerm og et 5.1 surroundanlegg. Det spesielle med dette rommet er størrelsen og sitteordning. Her kommer læreren tett på og det er «umulig» for elever å ikke følge med eller gjøre andre ting mens lærer gjennomgår noe i felles skap.
  2. Et grupperom/møterom på 14 m2
    Grupperommet har skjerm på vegg, med tilkoblingsmuligheter i bordet, det er høyttalere hengt fra tak i rommet. Grupperommet gir elever mulighet til å skjerme seg og dermed også kunne bruke lyd i arbeidet uten å forstyrre medelever.
  3. Et stort fellesrom/klasserom på 66 m2
    Fellesarealet har flere ulike innredinger og tekniske løsniger:

    1. Hele rommet har teppe på gulv for å dempe støy og gjenklang i rommet, dermed må elevene sette fra seg skoene ved døren.
    2. Nærmest inngangsdøren er det en Samsung SUR40 med Microsoft PixelSens teknologi. Dette er som et stuebord med skjerm og 64 touchpunkter. Hensikten er at elever kan samarbeide om modeller og tekniske tegninger osv.
    3. Langs langveggen er det tre ulike samarbeidssoner, en barløsning med skjerm på vegg i enden med tilkobling til skjerm, en sofagruppe med høy rygg – også her med tilkobling til skjerm på vegg og med lyd fra tak. Innerst i hjørnet av rommet er det ulike stoler og sittemøbler, selvfølgelig med mulighet for tilkobling til skjerm på vegg.
    4. Innerst i fellesarealet mot amfiet er det et rundt bord med 6 individuelle arbeidsplasser for de som ønsker å jobbe for seg selv. Bordet har innebygget strøm for tilkobling av datautstyr osv.

IKT-utstyr
Rommet er under stadig utvikling og hvilket IKT-utstyr som til en hver tid er tilgjengelig i rommet varier. Ved oppstart var følgende IKT-utstyr i rommet:

  • SMART board skjerm 70’’
  • Surround stereoanlegg
  • Takhengte høyttalere
  • Skjermer
    • 4 store skjermer (55’’) på vegger ved arbeidsbenk, sofagruppe, individuelle stoler og på grupperom
  • Stasjonær PC – En stasjonær PC er plassert i teknisk rom, med trådløs mus og tastatur som gjør at PCen kan betjenes hvor som helst i arealet
  • Apple TV – Enhet som gjør det mulig å koble Apple-enheter trådløst til skjermer og lydanlegg, og som i tillegg kan brukes til å vise filmer og annet innhold direkte
  • iPad – 15 stk iPad 4 med Bluetooth tastatur
  • Windows-baserte nettbrett – 1 stk Windows Surface pad, 1 stk Lenovo ideapad. Dette er maskiner som fungerer som fullverdige PCer med touchskjerm og tastatur.
  • 3D-printer – En enkel 3D-printer som skriver ut små gjenstander i plastmateriale.
  • GPS-basert orienteringsutstyr – Orienteringsbrikker og –poster som registrerer løperens posisjon via GPS.
  • Elektroutstyr
    • Trinnløse strømadaptere, brytere, motstander, LED-dioder og annet utstyr for å konstruere enkel elektronikk.
    • Ledninger og overganger
    • Diverse kabler og overganger for å muliggjøre tilkobling av PC, Mac og iPad med kabel.
  • Styringssystem – Sentralt styringssystem for inn- og utdatakilder for lyd og bilde, som gjør at skjermbilde og lyd kan plasseres på de skjermer en ønsker. Styringssystemet styres med en iPad.

Videre arbeid
Rommet er under stadig utvikling, spesielt når det gjelder hvordan de ulike løsningen tas i bruk. Rommet vil fortsette å være en arena for utprøving av ny teknologi i fremtiden. Det er satt av egne prosjektmidler for videreutvikling av rommet.

Bilder

 Vil du lese mer eller se flere bilder finnes det omtale av rommet på lenkene under:

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s